Tuesday, October 12, 2010

New archlute ordered | Novo arquialaúde encomendado

Last week I ordered an archlute and I’m now on a short waiting list. I chose that instrument after pondering with time about the repertoire that I want to focus primarily on future years.
The option for an archlute is because of its flexibility, allowing me to continue playing Renaissance music, but at the same time allowing me to take lessons in Basso continuo without using the theorbo and adventure myself into the baroque repertoire, especially accompanying singers or musical groups. Maybe it even let me play some Late Baroque piece, like Falckenhagen, for example, depending on some different tuning.

What remains to be decided for the new instrument are details. Until now I thought of the model "Matteo Sellas" because it is smaller and easier to carry, with flattened back ribs, which according to some luthiers do not compromise the sound, quite the contrary. But anyway I would like to ask the reader’s opinions about which archlute are more interesting, sizes, sound and general characteristics. I would be much grateful for your comments.

Sting and Edin Karamazov - Dowland's "In Darkness Let me Dwell" - Anybody knows which archlute model Edin is using? Alguém sabe qual o modelo de arquialaúde que Edin está usando?

(português)
Na semana passada encomendei um arquialaúde, e estou agora em uma pequena lista de espera. Escolhi esse instrumento depois de ponderar com tempo o sobre o repertório a que me quero dedicar primeiramente nos futuros anos.
A opção por um arquialaúde é devida à sua flexibilidade, permitindo-me continuar a tocar música do renascimento, mas ao mesmo tempo me permitindo ter aulas de Baixo Contínuo sem usar a teorba e me aventurar no repertório barroco, especialmente acompanhando canto ou grupos musicais. Talvez até dê para tocar alguma peça do barroco tardio, de Falckenhagen, por exemplo, dependendo de alguma afinação diferente.

O que falta ainda decidir para o novo instrumento são detalhes. Até agora pensei no modelo “Matteo Sellas”, por ser menor e fácil de transportar, com um tampo mais achatado, e que segundo alguns luthiers não compromete a capacidade do som, até pelo contrário. Mas de qualquer maneira gostaria de perguntar a opinião aos leitores sobre qual os modelos de arquialaúde mais interessantes, dimensões, som e características gerais. Ficaria muito grato pelos vossos comentários.

1 comment:

  1. Gostaria de comentar, mas não tenho competência nessa matéria.

    ReplyDelete