Wednesday, April 22, 2009

Weiss at J.S. Bach’s house | Weiss em casa de J.S. Bach

Sylvius Leopold Weiss, the most famous lutenist of Europe, and Johann Sebastian Bach, with all probability already knew each other by name even before they met. One of Bach’s sons, Wilhelm Friedemann, became organist of Sophienkirche of Dresden in 1733, where he made friends with Weiss. From that point on, Bach and Weiss must have met several times.

During 1739, Weiss and his main apprentice, Johann Kropfgans, stayed in Leipzig with Wilhelm Friedemann for four weeks, and visited the house of J.S. Bach frequently. Johann Elias Bach, who worked as private secretary to Bach mentions the visit in a letter to the "Cantor" J.W. Koch:

"….so I certainly hoped to have the honour of speaking to my brother; I wished it all the more because just at that time there was extra special music while my cousin from Dresden (Wilhelm Friedemann) who was present here for four weeks, together with the two famous lutenists, Herr Weiss and Herr Kropfgans, played at our house several times…."

It is known that J.S. Bach had a great taste for the lute, and based on his close relationship with a circle of professional and amateur lutenists of the time, he modified an harpsichord placing gut-strings in the manner of the lute, which became known as a "Lautenwerk". It was said that the sound heard could cheat the best lutenists, and it was the instrument in which Bach played Weiss’s sonatas. Bach’s music for lute, composed in this lute-harpsichord, is for this reason, technically difficult, and sometimes require a different tuning.

Testimony of the admiration that Bach had for Weiss was the arrangement that Bach made of Weiss’s Sonata No. 47 in A Major for his suite for harpsichord and violin - BWV1025, which may have originated from one of these historic meetings.

Fifty-five years after the deaths of J.S. Bach and Weiss, in 1805, J.F. Reichart reported that J.S. Bach and Weiss have been involved in a friendly challenge ...

"Anyone who knows how difficult it is to play harmonic modulations and good counterpoints on the lute will be surprised and full of disbelief to hear from eyes-witnesses that Weiss, the great lute-player, challenged JS Bach, the great harpsichord and organ-player, by playing fantasies and fugues."


(português)
Sylvius Leopold Weiss, o alaúdista mais famoso da Europa, e Johann Sebastian Bach, com toda a probabilidade já se conheceriam de nome mesmo antes de se encontrarem. Um dos filhos de Bach, Wilhelm Friedemann, tornou-se organista da Sophienkirche de Dresden em 1733 onde travou amizade com Weiss. A partir desse ponto, Bach e Weiss deverão ter-se encontrado por diversas vezes.

Durante 1739, Weiss e seu principal aprendiz, Johann Kropfgans, estiveram com Wilhelm Friedemann em Leipzig por quatro semanas, tendo visitado a casa de J.S. Bach freqüentemente. Johann Elias Bach, que trabalhava como secretário privado de Bach menciona a visita numa carta ao “Cantor” J.W.Koch:

"... por isso eu certamente esperava ter a honra de falar com o meu irmão; eu desejava isso ainda mais porque justo durante esse tempo havia música extra especial enquanto o meu primo de Dresden (Wilhelm Friedemann) que estava presente aqui por quatro semanas, junto com os dois famosos alaúdistas, Senhor Weiss e Senhor Kropfgans, tocaram na nossa casa várias vezes...”

É sabido que J.S.Bach tinha um grande gosto pelo alaúde, e baseado no seu relacionamento estreito com um circulo de alaúdistas profissionais e amadores da época, chegou a modificar um cravo colocando cordas de tripa à maneira do alaúde, que ficou conhecido como “Lautenwerk”. Dizia-se que o som enganava o ouvido até dos melhores alaúdistas, e era o instrumento onde Bach tocava as sonatas de Weiss. A música de Bach para alaúde, composta neste cravo-alaúde, é por essa razão, tecnicamente difícil, sendo por vezes necessária uma afinação diferente.

Testemunho da admiração de Bach por Weiss foi o arranjo que Bach fez da Sonata nº47 em Lá Maior de Weiss para a sua suíte para cravo e violino, BWV1025, que poderá ter tido a origem num desses encontros históricos.

Cinqüenta e cinco anos depois da morte de J.S.Bach e Weiss, em 1805, J.F.Reichart relata que J.S.Bach e Weiss se terão envolvido num desafio amigável...

"….Alguém que saiba o quanto é difícil tocar modulações harmônicas e bom contraponto no alaúde ficará surpreendido e incrédulo ao ouvir com olhos-testemunha que Weiss, o grande alaúdista, desafiou J.S.Bach, o grande cravista e organista, a tocar fantasias e fugas.”

4 comments:

  1. O conteúdo do blog tem melhorado muito, mas o seu restyling tornou-o ainda mais atraente. Parabéns!

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  2. Graaande matéria... Rapá fiquei imaginando o encontro do Bach com o Weiss e toda aquela música rolando, fugas, contraponto...

    Pax et Bonum...

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  3. Parece que um encontro entre Bach e Weiss mexe com a cabeça de qualquer amante da música barroca! Gostaria de convidá-lo a visitar meu blog também, deixar lá um comentário e divulgar aos amigos caso ache interessante. O endereço é: http://ideiasmodestas.blogspot.com
    Parabéns pelas matérias!

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  4. gracias por esta informacion.
    que bueno haber podido escuchar alguna de esas "guitarreadas" ...

    saludos cordiales

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